Teres Gärdin vill att fler ska se vilken samhällsnytta Storsjöcupen gör

Jonas Solberger

Storsjöcupen är större än någonsin – men cupen är mer än en fotbollsturnering. Ordföranden Teres Gärdin tycker att det är viktigt att Storsjöcupens samhällsengagemang lyfts fram.

– Vi gör mycket som inte syns på fotbollsplanen, säger hon.

Det är ett år sedan som Teres Gärdin, till vardags regionchef inom besöksnäringsorganisationen Visita, tog över som ordförande i styrelsen för Storsjöcupen. Det var många nya intryck för henne att ta in under hennes första cup som ordförande, och året som har gått sedan dess.

– Första året praktiserade jag väldigt mycket. Under själva cupveckan sålde jag pizzor, jag var praktikant hos säkerhetschefen och jag dirigerade husvagnsekipage, allt för att förstå. Det som slår mig är storheten. Det är stort, många människor och ganska komplext det vi håller på med. Å enda sidan ska vi vara sportsliga och proffsiga i vårt upplägg vad gäller fotboll, men sedan kommer allt det andra runtomkring. Nu kan jag säga att jag har ganska bra koll på alla delar, men det har tagit tid, säger Teres Gärdin.

Ett nytt tankesätt som hart förts in i Storsjöcupens arbete är att mer ta reda på vad den faktiska målgruppen, fotbollsspelande ungdomar i åldrarna 11-16 år vill ha.

– Vi måste kliva ur den vuxna hjärnan och kliva in i målgruppens hjärna. Vad är det de vill ha? Det är lätt att tro att vi vet vad de vill ha, säger Teres Gärdin.

Vad vill de ha?

– De vill ha helt andra artister, som jag inte visste fanns för 1,5 år sedan. De kanske inte alls vill ha bakad potatis att äta på cuptorget. De vill ha åldersindelat disco, de vill ha invigningen på kanske lite annat sätt. De vill spela sina finaler på Jämtkraft Arena, så låt oss prova det. Vi har en fantastisk arena, som jag tycker att vi kan testa. Så får vi se hur många som kommer och tittar, och framför allt vill jag veta från ungdomarna som spelade där hur upplevelsen var. Var det häftigt, ska vi fortsätta? Tycker man inte det så tar vi tillbaka finalerna till Sportfältet.

För Teres Gärdin, som jobbar med besöksnäring till vardags, är det lätt att göra kopplingen till Storsjöcupens betydelse för just besöksnäringen i länet.

– Den är jättestor. Nu hade jag lite förkunskap vad gäller besöksnäring och turism, men det är en bild vi måste sprida. I fjol genererade Storsjöcupen 61 miljoner kronor i direkta effekter fördelat på boende, mat och vad man gör när man är här och hälsar på. Det är gigantiska summor och det måste vi från Storsjöcupen bli bättre på att berätta, för att man lättare ska känna ett engagemang. Det är inget självspelande piano. Vi måste leva i ett härligt samarbete med kommunen, som vi har i dag, men också måste näringsliv runtomkring förstå och sätta värde på oss.

Gör de inte det?

– Jag tror att vi är på god väg. Men vi behöver också hitta en enklare meny att välja på, hur man kan vara mer delaktig. Vi skulle kunna vara mindre spretiga än vi har varit, så att det på ett enkelt sätt går att engagera sig i Storsjöcupen.

På sikt hoppas Teres Gärdin att Storsjöcupens varumärke kommer synas vid flera tidpunkter på året och inte bara cupveckan i juli.

Hon vill inte förringa det arbetet som har gjorts tidigare med att nå ut med cupens budskap, men tror att det kanske behövs andra tankesätt.

– Cupen har funnits i 42 år. Det är ett fantastiskt gäng som har jobbat med det här, inget snack om saken. Men jag tror att i den tiden vi är i nu måste vi göra på ett annat. Nätverka, finnas med i olika sammanhang och prata om Storsjöcupen. Att fler inom organisationen törs prata om Storsjöcupen och sprida budskapet. Vi har börjat jobba en del med sociala medier för att visa vad vi gör, på ett ganska humoristiskt och enkelt sätt.

I år lockar Storsjöcupen 500 deltagande lag. Målet är att cupen ska växa, men det behöver inte betyda att den ska växa sett till antalet deltagande lag.

– På sikt skulle jag vilja använda varumärket flera delar av året. Nu maxar vi det här varumärket en vecka och sedan är det 51 veckor när vi inte gör det. Men det är jättekul att vi når den där femhundringen i år.

Storsjöcupen är en internationell fotbollsturnering och det är det viktigaste fokuset. Men turneringen står också för mycket annat än fotboll.

– Vi skulle behöva jobba mer lokalt med att fler skulle förstå nyttan med det vi gör. Det samhällsengagemanget som vi har skulle behöva nå ut mer, vad det är vi gör, att det är mer än en fotbollsturnering, säger Teres Gärdin.

Samhällsengagemanget består bland annat i att cupen anställer många ungdomar som feriearbetare. Men det finns fler delar.

– Vi har också ett samarbete med Frivården, där man är på väg tillbaka i livet. Så har vi ungdomsgruppen, ungdomar som på olika sätt kanske har haft det lite struligt, men vill komma tillbaka. Det är vår fantastiske säkerhetsansvarige Ludde (Lundström), som är drivande i det. Det är ett samarbete med polisen. Jag tror att vi hela tiden försöker göra saker som känns bra i magen och hjärtat, det är någonstans där vi ska landa.

Har ni sett att samhällsinsatserna har haft effekt?

– Ja, det har vi. Det är flera som en gång var i ungdomsgruppen som i dag är på ledande positioner inom cupen. Det är helt fantastiskt att vi har fått vara med på en sådan resa. Många av dem som började som feriearbetare finns kvar än i dag, också på ledande positioner. Det är klart att det känns härligt. Vi är nästan 550 personer som jobbar under cupen. Det skulle vara drömmen om det ringlar en lång kö när vi söker medarbetare inför sommaren. Där är vi inte än, men kanske på några års sikt att vi blir en attraktiv arbetsplats. Det skulle vara superhäftigt om man vill vara med oss för att vi står för det här hjärta och för att vi har förbaskat kul. Det är otroligt stressigt nu. Åker man till vårt kansli i Lillsjön nu blir man nästan lite yr i bollen. Men det är väldigt mycket skratt och högt till tak, och det gillar jag.

Title